dijous, 28 de gener del 2010

L'e-llibre

Quants llibres caben en un sol e-llibre? La resposta a aquesta pregunta ens podria donar la raó del llibre electrònic. Però n'hi ha més:
- quants llibres ja no caben a casa meva?
- quants llibres d'aquí a un parell d'anys ja no em serviran de gran cosa?
- com em puc estalviar temps a l'hora d'encarregar un llibre?
- com puc agilitar la consulta a un diccionari, p.e., d'anglès?
- com puc trobar el tipus de lletra que m'agrada?
- com puc estalviar-me de copiar a mà i després teclejar a l'ordinador cites?
- [...]

En un únic suport físic, podem anar-hi encabint múltiples, infinites lectures. Com en d'altres invents de les tecnologies de la informació i la comunicació, som les persones que els utilitzem qui decidim la forma última.

De suports ja n'hi ha força al mercat: el leqtor, el Reader de Sony, el Kindle d'Amazon, i ara, l'iPad de Mac.

Anem cap a la personalització del llibre. JO decideixo en quin format el vull. JO me'l publico en l'aparença que més m'agradi.

+ info

41 comentaris:

  1. He de reconèixer que quan vaig veure per primera vegada un e-book i vaig constatar que no existia lluminositat a la pantalla (tal com passa amb els monitors de pc), hem vaig decidir a regalar-ne un per Nadal. Aquest era l'únic motiu que em feia dubtar ja que la resta tot són avantatges: d'espai físic, de comoditat de lectura (encara no he llegit "Un món sense fi" per la incomoditat del seu pes), possibilitat d'afegir notes, comentaris com en el llibre tradicional, ús de diccionaris de forma simultània a la lectura ...
    Llástima que l'e-book que em van vendre no funcionava bé i el servei tècnic ens va marejar ... fins que al final varem optar per a que ens tornessin els diners. No diré el nom per no fer mala propaganda ...
    Espero tenir més sort d'aquí un temps, aquest invent es perfeccioni i em torni a decidir a comprar-ne un.

    ResponElimina
  2. Tot el què té a veure amb llibres digitals, a priori em resulta atractiu, con a novetat i com a eina que pot emmagatzemar moltíssim, ara bé alhora de la veritat jo dec ser antiga, continuo comprant el diari en paper, tot i que faig una ullada per Internet.
    En relació als llibres m’agraden en format paper, tocar el paper i tornar les fulles enrere per tornar a llegir un paràgraf....
    No se suposo que serà hora d’anar-se acostumant a noves eines, igual que faig fer en el seu moment amb altres

    ResponElimina
  3. La veritat, crec que anem cap a els e-book, peró aquell que pensi que és una substitució crec que s'equivoca, possiblment tindrem un llarg periode de presencia dels llibres i els e-book's.
    És un aspecte més de canvis de cultura, tenint present els aspectes més emotius que poden tenir els llibres "convencionals".

    ResponElimina
  4. Els e-book un pas més per canviar els costums, per fer les coses d'una altra forma, poc a poc s’aniran introduint en el dia a dia ...

    A casa meva hi ha un llibre electrònic que jo de moment ho miro amb certa distància, la primera impressió va ser que em costava passar les pàgines, també posar el punters, ... vaig desistir, de moment, continuo amb llibre de paper, però veig que he d’intentar passar a la nova era de les TIC.

    ResponElimina
  5. Sabeu que em passa...??? que m'agrqada olorar els llibres... si, olorar. Ara per ara li trobaria la utilitat per poder consultar, trobar informació , de forma ràpida...(*)
    Però la lectura per plaer no l'entenc - ara per ara- sense poder passar les pàgines, sense sentir-les... Aquest Nadal, com va fer la Betlem, però amb diferent resultat, tb m'ho vaig plantejar ...si que em va semblar molt car. Imagio que com tot el que te a veure amb tecnologia baixarà preus.
    (*) Però per això ja tinc internet, oi?

    ResponElimina
  6. Quan parlo de trobar informació, penso en llibres de consulta, "d'estudi" i aquí si que li veuria una utilitat. Tot i que em costa, eh?

    ResponElimina
  7. Quan penso com serà el transport públic d'aquí a un parell d'anys (no més), em ve al cap una imatge de tot de passatgers sentats amb e-llibres a les mans.

    ResponElimina
  8. A mi m'agradaria tenir un e-book però he llegit que aviat aniran baixant el preu i per aquest motiu m'espero. Sembla que h hauran altres dispositius que pel mateix preu faran les funcions dels e-book i a més, d'altres.

    ResponElimina
  9. Companys i companyes,
    Semble que les connexions i energies de les TIC es confabulin i sempre em facin fora i donin error.
    Aquest és el missate que em dóna:No s'ha pogut completar la teva sol·licitud.
    De tota manera ho torno a intentar.
    Veig que hi ha parers de tot tipus. A mi m'agrada l'olor del paper, la textura dels fulls i fins i tot, el pes del llibre entre les mans o a sobre dels genolls. Quan agafo un llibre, el miro, i el giro i el regiro, però quan finalment, l'obro, les sensacions que em produeix són indescriptibles i em fan sonmiar i em transporten a ... Però hi ha dos coses que no m'agraden: l'espai que ocupen els llibres i treure'ls la pols.
    Pel que dieu, tot son avantatges. Això de poder consultar i sobre tot, fer anotacions veig que és molt interessant.
    Sí, dintre de poc temps, en els transports públics tothom anirà amb un e-book.
    Potser, serà millor esperar a que baixin els preus o bé demanar-ho als reis.

    ResponElimina
  10. PD
    Com estic aprenen, Estom = Montse Samaranch

    ResponElimina
  11. Hola de nou... una vegada he llegit les aportacions penso que:
    - quan baixin de preu (i tb. el "preu" del llibre no només l'aparell) comprarem un per casa (segur que la meva filla de P3 aviat el podrà fer servir...)
    - per lectures de "feina" i/o estudi segur que ens resulta molt útil
    - per lectures "de plaer"... seguirem olorant llibres (tot i que estic d'acors amb que ocupen molt de lloc i s'ha de treure la pols!!!).

    ResponElimina
  12. Torno a intentar puja una foto...
    Ara veig que ja surt... és que m'he fet un bloc!
    No se si servirà de molt i espero que "no em doni problemes...".
    Doncs seguim endavant! Cada dia mes TICAIRE??? Això va per la Laia, ella ja m'entendrà (i hope!)

    ResponElimina
  13. He publicat l'anterior entrada amb el pèrfil del bloc... ara ho intento com a Teresa...i no em deixa... ara vol dir que per defecte surtirà TBCN???
    (Ja em disculpareu però estic de pràctiques...)

    ResponElimina
  14. Sempre m'ha agradat llegir i sempre m'han agradat els llibres, la seva textura, les portades, l'olor que fan, passar les pàgines endarrera i endavant..., en canvi em cansa llegir davant d'una pantalla d'ordinador. Per això, quan es va començar a parlar dels llibres digitals,no em van fer gaire gràcia.
    De tota manera els temps canvien i les coses milloren. Pel que sembla els nous lectors digitals tenen un munt d'avantatges. No es pot anra sempre a contracorrent. Segurament no trigaré a comprar-me un llibre digital, per compartir-lo, això sí, amb els tradicionals.

    ResponElimina
  15. Com a la Teresa, a mi també m'agrada l'olor dels llibres, dels nous i dels vells. A vegades em recorden la petita bibliteca de l'escola del poble (finals 60)No he provat l'e-book. Per a mi un dels grans avantatges és la reducció de costos per als editors.

    ResponElimina
  16. Reconec que fins fa pocs dies això de l'e-book no em feia ni pisca de gràcia. Estava convençut que era un més dels invents per a "pijos" que jo no tindria mai. No és només l'olor dels llibres, és el tacte, és el fet de tenir-ho a una prestatgeria i poder deixar-ho a un amic o amiga al qual li costarà de tornar-t'ho i llavors l'hauràs de trucar i quedar per prendre una birra...i haurà oblidat de portar el teu llibre i...
    Però resulta que tinc un amic que fa dos anys va perdre gran part de la vista per una terrible malaltia i ara utilitza aquest invent...i disfruta de la lectura i quedem per prendre una birra...ara ja penso que això del e-books no és de "pijos" i que hi haurà un dia en que la majoria de la lectura es faci així...
    per cert, com ens dedicaran i signaran els autors?

    ResponElimina
  17. Entenc les avantatges que té l'e-llibre, és una qüestió d'espai i de tenir accés fàcil a molts llibres, no obstant jo sóc un clàssic, m'agrada tocar els llibres, l'olor de la tinta, la sensació de passar les pàgines, etc. També considero que és una qüestió psicològica i de canvi d'hàbits. En aquest tema em passar el mateix que el veure pel·licules en l'ordinador o a la televisió, ho faig com a complement però considero que la litúrgia que envolta el fet d'anar al cinema és incomprarable, primer perquè dediques un temps única i exclusivament a veura una pel·licula, per altra banda les condicions ambientals, la fosco de la sala, el tamany de la pantalla, la qualitat del so, fan que sigui incomporable, és el mateix que passa quan veus una obra de teatre o una òpera per la televisió, no té res a veure en està en un teatre o en una sala d'opera contemplant en directe aquesta actuació.

    FFF

    ResponElimina
  18. Per molts llibres que puguem encabir en un e-llibre,malgrat l'impossibilitat de tenir-los tot a casa, mai serà com el plaer d'obrir una edició recentment impresa, olorar la seva tinta i passar la mà per les pàgines satinades.

    ResponElimina
  19. També sóc llibresc, dels de paper, i em sembla que no desapareixeran, ho vam comentar el dia de la sessió presencial. El llibre convencional és un producte molt ben dissenyat en la interelació continent/contingut. Tinc llibres que tenen història, a banda del contingut i això és insubstituïble (com exemple alguns que guardà l'avi dins unes capses colgats a sota terra perquè al 36 corrien perill). Em crec tot el que diuen de les excel·lenciès dels e-llibres, però no puc opinar sobre un producte que no conec, no n'he tingut cap a les mans. Ep! tot arribarà. Si Carme Balsells, degana dels agents literaris ja ha entrat en el negoci dels e-books és que la cosa, almenys per les novel·les, té molt de futur.
    Sé que acabaré tenint un e-book i alhora tenit uns quants llibres en paper que no llençaré, però, a mi el que em preocupa és que els hàbits de lectura entre els adolescents, són, en general baixos. Creieu que l'e-book farà augmentar l'interès per la lectura dels nostres joves? Com ens ho farem per Sant Jordi per regalar-nos llibres dedicats?

    ResponElimina
  20. Jo també era molt "paperer". El cert és que fa pocs anys llegir en una pantalla qualsevol cosa que no fos un document de treball se'm feia molt estrany. I a sobre, sovint ho imprimia per a més comoditat. La dependència del paper era total, suposo que era un hàbit molt arrelat.
    Amb el temps, he anat avançant i he arribat a l'e-book. He tingut a més un motiu que m'ha ajudat força: la sostenibilitat. Si llegim de la pantalla aconseguirem que els arbres es quedin on han de ser, al bosc. Costa tan poc!.
    A més, els continguts són atractius i suggerents, i crec, i espero, que l'e-book serà l'eina de lectura del futur.
    Si us costa, penseu ecològicament, mireu la vostra biblioteca domèstica o laboral i penseu el favor que podeu fer-li a la natura, i a nosaltres mateixos, llegint e-books i estalviant paper.
    Sempre estic llegint, un llibre darrera l'altre. Generalment novel·la de gèneres diversos, i algun assaig. Acabo un i començo un altre. Soc soci d'un conegut club de lectors, i tinc lectura garantida sempre.

    ResponElimina
  21. Era dels que pensaven que l'olor a tinta i paper tan característic dels llibres nous i vells, el tacte,la disponibilitat en qualsevol lloc... serien imprescindibles. Van bastar dues hores amb un programa d'e-book per entusiasmar-me. No hi ha comparació. Em vaig iniciar en llegir e-books al notebook (ultra portàtil)i passat un temps em van regalar un lector d'e-books. També em van bastar dues hores per adonar-me que no m'agradava malgrat la seva pantalla blanca com el paper "que no fa mal a la visio". El notebook es mol més versàtil, pesa una mica més que els lectors d'e-books, però és molt més eficaç amb els programes pertinents. Amb les eines del programa edito els textos baixats i creo nous textes per llegir. La capacitat de l'aparell em permet tenir connexió a internet en qualsevol lloc, treballar amb l'editor de textes, imatges,llegir prensa en mis viatges a l'estranger, etc... Per mi va ser una revolució i us asseguro que únicament llegeixo en paper l¡indispensable que no puc trobar d'altra manera.
    A més mitjançant la xarxa he tornat a trobar-me amb els clàssics; és possible trobar totes les obres dels clàssics grecs, romans, del XVI, de l'antropologia,... obres de Negrin i altres polìtics. Edicions difícils de trobar fora d'una biblioteca especialitzada. Estic encantat i a més en duc tota la meva bibliografia/discografía de vacances en un ordinador que pesa 1 quilo

    ResponElimina
  22. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  23. Jo estic d'acord amb molts de vosaltres en el fet que l'e-book,és un invent amb força avantatges. Un lloc on pots emmagatzemar diversos llibres, adaptar el format que prefereixes, és més ecològic, els primers temps generarà nous lectors encara que sigui per curiositat tecnològica... No obstant això, encara hi ha moltes coses per polir com per exemple veure com aquest pot afectar a la indústria editorial amb les descarregues pirates, també si acabarà fent-se un lloc entre el públic o succeirà com els llibres clàssics que passaran a ser un regal relegat a la prestatgeria...
    I una curiositat que passarà amb una tradició tan nostrada com Sant Jordi???

    ResponElimina
  24. Jo utilitzo constament el denominat món electrònic per visualitzar tot tipus de documents en la pantalla de l'ordinador, però hi ha dos que són els diaris i els llibres de lectura que requereixen un ritual i la necessitat de utilitzar el sentit del tacte.

    Aquest sentit és l'unic que de moment no s'ha pogut simular per mitjà d'aparells electrònics.

    Sé que finalment tot acabarà en suport electrònic però de moment no m'he pogut despredre d'aquesta sensació que tant plaer m'aporta.

    ResponElimina
  25. Des del meu punt de vista són moltes les avantatges que ens ofereix: reducció d'espai,
    possibilitat de dur múltiples llibres i revistes en un sol aparell,
    possibilitat de descarregar-ne de nous en qualsevol moment,..

    Només el tema de llegir en una pantalla pot ser que ens faci tirar una mica enrere i
    enyorar el llibre tradicional però també estic segur que amb les noves pantalles i
    tecnologies ens adaptarem ràpid i no suposaran més molèstia que un petit procés d'adaptació.

    ResponElimina
  26. Sóc una lectora “compulsiva” m’agrada tenir a les mans un llibre, m’agrada la seva olor i el seu tacte, remenar les prestatgeries d’una llibreria tot buscant el regal perfecte, m’agrada doblegar les “esquines” (si,… ja sé que això no es fa) per marcar on he deixat la lectura, obrir-lo i trobar-me el punt de llibre que va fer un del meus “petits” pel dia de Sant Jordi,… i sé que mai renunciaré a aquest petit-gran plaer.

    Això no obstant, també m’agrada l’e-book, molt menys romàntic i molt més pràctic: no hem d’elegir quins llibres ens portem a la maleta… els podem portat tots, podem triar el tipus de lletra que ens agradi, fer anotacions, estalviem paper, són més barats,…

    No veig la necessitat d’elegir entre un i un altre, no són incompatibles sinó complementaris, penso que ambdos tenen el seu lloc i el seu moment.

    Vull pensar que el llibre de paper no desapareixerà però en sembla que els nostres besnéts (potser néts) sabran que existien perquè ho estudiaran al col•legi i perque els avis els hi deixaran un parell o tres d’exemplars com a herencia :-)

    ResponElimina
  27. Estic segur que el llibre tal i com el coneixem no desapareixerà en molt de temps. Això es el que va assegurar l'Ernest Folch, director del Grup Cultura 03 a la 4a jornada de la setmana de la comunicació a la UdL.
    http://www.filcat.udl.es/4_activitats/comunicacio/2010/index.html
    Tot i que els llibres digitals són un avenç, entenc el sentiment del lector acostumat al llibre de sempre, les olors, el tacte...
    Això també va passar al mon de la música. Ningú nega que els formats digitals i els reproductor actuals van suposar una millora, però encara trobem nostàlgics dels vinils. Hores d'ara es tornen a editar treballs en aquest format. Sobretots demanat pels discjòqueis, que troben en el vinil un referent.

    ResponElimina
  28. Penso que és qüestió de modes i d'estratègies de mercat. De tota manera no nego que m'atregui el tema. Amb tot el que actualment hi ha al mercat em decantaria per l'adquisició d'un iPad, ja que té funcionalitat de PC amb internet fix i amb les aplicacions d'un iPhone. Però com tot, no és perfecte: no té càmera web ni USB, no et permet fer dos aplicacions simultànies com per ex. llegir i escoltar música, i no parlem del cost econòmic... Haurem d'esperar a veure com llegirem els llibres-e en el futur: si serà a través dels lectors o a través dels ordinadors portàtils, i així ens estalviarem carregar amb un altre aparell.

    ResponElimina
  29. Encara no he vist mai un e-book en viu i en directe, ni cap persona llegint-lo. Únicament vaig veure per la tele, a totes les cadenes, la presentació de l’aparell d’Apple que semblava que se li donava molta importància.

    Jo crec que tardarè molt a tenir-n’he un d’aquests aparells.

    No dubto que l’e-book té moltes avantatges, i se’ns dubte és el futur.

    Però també li veig desvantages, per exemple quan estiguis llegint l’e-book a la platja i s’acabi la bateria i no el puguis endollar enlloc, o quan se’t caigui al terra i es trenqui fàcilemnt la pantalla. Això amb els llibres de paper no passa...

    ResponElimina
  30. Crec que les publicacions digitals acabarant guanyant la batalla als llibres impressos. Això no significa que deixin d'existir però a mesura que vagin passant els anys, els llibres digitals cada cop s'utilitzaran més.
    Els readers, doncs si, encara són fluixos avui en dia. Però crec que l'augment de la demanda i de noves funcionalitats faran que els models evolucionin molt ràpidament i no em refereixo a l'ipad, quasi millor esperar a les pròximes versions.

    ResponElimina
  31. M'han fet arribar un correu amb un enllaç a youtube molt interessant.
    ÉS una mirada irònica i intel·ligent clarament a favor de l’antic mètode de lectura ...

    http://www.youtube.com/watch?v=iwPj0qgvfIs&feature=player_embedded

    ResponElimina
  32. Crec que l'e-book és un gran invent. A mi ja m'ha convençut, tot i que si que és cert, lleguir un llibre amb l'e-book, és perd una mica el romanticisme.

    He tingut l'oportunitat de lleguir un llibre amb e-book (encara no l'he comprat, però me n'han deixat un) i la veritat és que va ser molt pràctic, ja que el pots portar sempre a sobre i ocupa poc espai (encara que llegeixis llibres de 1000 pàgines)Pots portar més d'un llibre a l'hora.
    Una de les coses que més em va sorpendre, és el fet que jo em pensava que llegint en una pantalla s'em cansaria molt la vista i no va ser així.
    En definitiva, que ja he fet la carta als reis per aquest nadal.

    ResponElimina
  33. Estic convençut que els llibres digitals són el futur, per molts motius, econòmics, ecològics, etc,. Però la veritat és que si ja em
    costa llegir a una pantalla de gran format a l'ordinador, a aquestes pantalles segur que em costa més. De moment continuaré amb la
    lectura tradicional.

    ResponElimina
  34. Tret del romanticismes dels llibres, el tacte, l'olor...crec que els llibres digitals són l'avanç que tocaba, l'espai està molt cotitzat, cases cada vegades més petites fa que sigui gaire bé impossible arribar a la maduresa guardant tots els llibres que hem acumulat desde la infantesa, contes, noveles, llibres d'estudi, diccionaris, llibres de consulta, guies de viatges....les estanteries ja no resisteixen.
    S'ha de tenir em compte la qualitat de la pantalla, sense lluminositat que permeten una lectura relaxada.
    Com no l'ecologia, gran motiu per fomenta el llibre digital. Els arbres del mon ens ho agraiexen.
    La necessitat de cada vegada més accés a la informació.
    Per aquests i més motius, benvingut E-Llibre.

    ResponElimina
  35. Be m’agradaria discrepar en que l’ebook farà desaparèixer el llibre convencional de tota la vida, si que es cert que te moltes avantatges com poden ser les dimensions ja que en un espai considerablement reduït i poden caber molts llibres, però l’essència el tacte l’olor el llibre electronic no el pot suplantar, també es cert que el futur es esta en aquesta tecnologia però mai serà un substitutiu.

    Tots dos son nocius per el medi ambient uns per contaminació com poden ser metalls pesants(Bateries de liti, piles, etc) , plastics, etc. I els altres com extinció d’arbres, palstics, etc..

    ResponElimina
  36. Penso que l'e-llibre potser un gran avenç i que en el futur ja no existirà cap llibre en paper.

    ResponElimina
  37. Jo la veritat es que tard o d'hora em faré amb un, però quan aconsegueixi visualitzar en un e-book i hi pugui guardar totes o algunes de les revistes especialitzades que en l'actualitat es troven al món. Les grans empreses distribuidores s'hi van afegint al carro, i no perqué la competencia ho faci també, sinó perqué es una revolució cultural tan gran que no es pot deixar passar de fer diners tan inminents a curt-mitja termini.

    ResponElimina
  38. Realment l'e-llibre és una revolució, de fet el llibre tradicional és una de les coses del dia a dia que menys han evolucionat al llarg de la seva historia. Tot i que llegir un llibre tradicional sigui una mena de ritual i no sigui ben be igual llegir un e-llibre, s'ha de reconèixer tots els avantatges del e-llibre. I a la llarga el llibre tradicional quedarà com un objecte del passat, que tothom tindrà algun a casa seva per recordar com eren.

    ResponElimina
  39. Ja fa uns mesos que un amic presumia de tenir un e-book i li vaig dir que el volia veure, així que un dia el va portar i la veritat no m'hauria imagit mai com podia ser, pensava que la pantalla faria mal als ulls i que la vista es cansaria, però no, tot el contrari no té res a veure amb una pantalla d'ordinador o de TV. Bé finalment vaig haver de dir-li que tenia un senyor llibre, o millor que tenia molts llibres en un, perquè aquesta és la gràcia de l'e-book que pots anar carregant i descarregant llibres i l'única cosa que t'ha de fer patir es que no s'acabi la bateria. Crec que és un gran avantatge i que es preveu que el futur de la lectura va encaminat cap aquí.

    ResponElimina
  40. • Hola a tots i totes
    La tecnologia avança d'una forma trepidant i sobretot la digital. Un dels encerts genials, han estat els llibres digitals, per moltes raons, les seves aplicacions, la seva lleugeresa, la facilitat de poder fer-lo servir allà on estiguis i en el moment que et faci falta. Jo creia que el fet de llegir d'una pantalla digital et faria mal els ulls però, no és així, és molt còmode i no pas cansat.
    Malgrat que, encara sóc de les persones tradicionals, m'encanta anar a la llibreria, tria el llibre i comprar-lo in situ i fins i tot, poder parlar amb la persona encarregada per saber si és bó o no.

    ResponElimina
  41. Des del meu punt de vista el llibre digital mai desbancarà el llibre convencional (paper) per diversos motius, tot i que les tecnologies avançen ràpidament i cada cop estan més a l'abast de tothom, encara ha de passar molt de temps perquè tothom que llegeix habitualment deixi el llibre de paper per l'electrònic, començant per la gent adulta que ha tingut una poca o excasa educació en les tecnologies. també crec que un llibre es bantant més cómode que un aparell electrónic, més económic, ja que amb el llibre electrónic també s'ha de pagar la descàrrega del llibre i a més el llibre de paper és més segur en tant que no el solen robar.

    ResponElimina